Razstava “Onkraj vidnega” v kletnih prostorih lendavskega gradu

Razstava Onkraj vidnega popelje obiskovalca k vseprisotni temi, ki nas je v preteklih dveh letih zaznamovala – temi kvalitete bivanja v interjerju. Razstava predstavlja raznovrstne interjerje studia Raketa, ter ob dejstvu, da je pandemija spremenila njihov prvoten namen, sprašuje kaj je dobro oblikovan interjer in kako oblikovati ugodje bivanja, ki ga (ne)zavedno prepoznavamo prav vsi.




Skozi vpogled v dvajsetletno ustvarjanje studia Raketa razstava usmerja pozornost na nevidne gradnike prostorov, ki bistveno vplivajo na vsakdanje dojemanje prostora. Prakso studia zaznamuje skrajnja dodelanost najmanjšega konstrukcijskega stika, stalno iskanje pravega ravnovesja med materiali in ambienti ter neutrudno zavzemanje za oblikovanje udobja za človeka. Praksa studia Raketa, ter razstava, ki so jo zasnovali je spodbuda, da o interjerju prihodnosti mislimo drugače, ter poziv k opažanju sveta kot ga snujeta Katjuša in Rok. In ta svet je taktilen, akustičen, poln prijetnih dogajanj in srečanj, domiselnih predmetov, in prostorov, ki jih ni mogoče pozabiti, saj smo se jih zapomnili z vsemi čuti.

Onkraj vidnega

Iz prostora nastane interjer šele takrat, ko vanj zares vstopimo. Pred obiskovalcem se v dveh sekvencah zvrstijo fragmenti javnih in zasebnih interjerjev studia Raketa. Prestavljeni iz prvotnega konteksta in umeščeni v obokan tunel galerije ustvarijo nov interjer, v katerem pod snopom svetlobe silhuete obiskovalcev navidezno vstopajo v fotografije interjerjev.

V prvem delu (Tišine) inštalacija predstavi prazne prostore, prevzete s tišino – lutkovno gledališče Ljubljana, restavracijo Cubo, vinsko klet Gredič, pisarne Elektra Ljubljana in kliniko Skin. Tišino prekinjamo le obiskovalci razstave, saj sprožamo zvoke, ki fotografiji dodajajo volumen in znake življenja – zvene, dialoge in podobno. V drugem delu (Bližine) inštalacija vabi k vstopu v prostor, ki ga po navadi ne vidimo – prostor med materialom in dotikom, roko in teksturo. Ta taktilnost je odgovorna za težko ubesedljiv občutek prijetnega, lepega, ne nazadnje tudi tega, da smo se na pravem mestu znašli v pravem času in da nam ta interjer preprosto “paše.”

Arhitekturno oblikovalski studio Raketa v letu 2021 praznuje 20 let ustvarjanja konceptov, atmosfer in produkcije trajnostnega oblikovanja. V dveh desetletjih se je sočasno razvijal v uveljavljeno arhitekturno prakso notranjega oblikovanja, mednarodno priznan oblikovalski studio in laboratorij inovacij produktnega oblikovanja. Tovrstno interdisciplinarno ustvarjanje od predmeta in pohištva do interjerja in arhitekture je za naš kulturni prostor edinstveno. Avtorski pristop, ki združuje mojstrstvo Plečnikove tradicije, prefinjenost italijanskega oblikovanja in prizadevanje za invencijo, je prepoznala Galerija-Muzej Lendava ter Katjušo Kranjc in Roka Kuharja povabila h gostovanju.

O svojem delu pravita, da ju zanima dojemanje prostora na nezavedni ravni, ne pa produkcija podob. Oblikujeta z mislijo na neposredni odnos človeka do materialnosti, ki ga obdaja. Nista posvečena le konstrukciji vizualnega ugodja, temveč se stalno sprašujeta o vplivu interjerja na bivanje onkraj vidnega in o moči interjerja, da kot tak vzpostavi osnovo za kakovostno, prijetno življenje, upoštevajoč vse čute.

To je izrazito pomembno v danem trenutku, saj je pandemija koronavirusa preusmerila pozornost na interjerje in povsem spremenila dinamike bivanja. Nepredstavljivo veliko časa smo znotraj. Nepričakovana množica dejavnosti in dogodkov je popolnoma zapustila javne interjerje ter naselila interjerje domov. Pandemija je korenito posegla v naša življenja. Ta družbena preobrazba, ki smo ji priča, postavlja v ospredje dejstvo, da interjer ni le stvar okusa, luksuza, nuje ali potrebe, obenem pa odpira vprašanje, kaj sploh je interjer?

Prav zato kuratorski koncept izpostavlja preobrazbe, ki so zaznamovale interjerje v času trajanja omejevanja gibanja in socialnih stikov. Razstava sprašuje, kaj je interjer brez obiskovalca in gledalca? Po drugi strani pa, kaj so likovnost, materialnost in taktilnost prostora brez čutnosti, brez mišljenja? 

Skozi serijo uveljavljenih interjerjev, ki sta jih Katjuša Kranjc in Rok Kuhar soustvarila, postavimo na ogled, kaj se zgodi z javnim interjerjem, ko ves svet obstane. Pomislimo, ali in kako zasebni interjer poganja svet, ki je obstal? Kako sta povezana interjer in človeka vredno prebivanje? In na koncu, kakšen bo interjer prihodnosti?