FOTO: Odprtje fotografske razstave Vsakomur je določen čas smrti

Včerajšnji pozni popoldan se je v preddverju Gledališke in koncertne dvorane v Lendavi odvilo odprtje fotografske razstave z naslovom Vsakomur je določen čas smrti. Gre za fotografsko razstavo avtorja Mihe Kacafura, ki v fotografijah preigrava vprašanja trajnosti, umrljivosti oziroma človeškega odnosa do sebe in okolja ter zavedanja življenjske kratkotrajnosti. S fotografskim pristopom posnema likovno umetnostno temo vanitas.




Mariborski fotograf Miha Kacafura, po izobrazbi magister poslovnih ved, član Digitalnega Foto Kluba in Foto kluba Maribor, se je s fotografijo začel ukvarjati leta 1968. S tokratno razstavo se umika od svojega klasičnega opusa, ki sicer zajema akte, portrete in krajino. Omenjena razstava predstavlja njegovo fotografsko interpretacijo umetnostnega motiva vanitas.

Beseda vanitas izhaja iz latinskega jezika in pomeni ničevost, nesmiselnost ali praznino. Motiv so uporabljali že Rimljani, ponovno pa so ga oživeli na Nizozemskem za časa 16. in 17. stoletja. Vanitas se kot ena od oblik tihožitja močno približuje motivu memento mori. Skupno jima je opominjanje na smrtnost ter kratkotrajnost življenja. V pozni renesansi najdemo motiv vanitasa kot skice na hrbtnih straneh slikanih portretov. Sprva so za prikaz motiva uporabljali natančne kompozicije ter monokromne barve, zaradi česar so dela delovala zelo melanholično.

Tudi število upodobljenih predmetov je bilo na začetku majhno. S časom so za vanitas začeli uporabljati več predmetov, večjo barvno paleto in nesimetrično kompozicijo, ki je sicer v umetnosti zelo redka. Takšen kaos in pretirano število predmetov je na svojih fotografijah zajel tudi Miha Kacafura. Temno ozadje in igra kontrastov nas opominjata na neizogibnost smrti. Na nekaterih fotografijah je le ta jasno izražena z močno osvetljeno človeško lobanjo, spet na drugih nas sprva preslepijo ostali osvetljeni predmeti, ki kljub temu ne premagajo našega konca.

Kot klasične simbole za vanitas so uporabljali človeške lobanje, ugasle sveče, milne mehurčke, glasbila, vino, knjige, zemljevide, veneče cvetje, igralne karte, ure, denar, zlomljen kozarec, križ in drugo. Vse z namenom prikazovanja nesmiselnosti materialnih dobrin, ki jih uživamo. Vse naše želje, ambicije, dosežki in hkrati bogastvo ali revščina se ob smrti spreobrnejo v nič. Miha Kacafura na svojih fotografijah združuje klasično simboliko vanitasa z moderno dobo naše sedanjosti. Vsaka od fotografij nosi svoje moralno sporočilo. Naj bo na eni strani tehtnice pretirano delo, vera, igre na srečo, zdravje, vojna, politični vpliv, znanje, slovenski jezik, priznanja ali tehnika, bo na drugi strani vedno imela večjo utež smrt.